perjantai 12. syyskuuta 2025

Syyskuun toinen viikko

 Maanantaina 1-2 -vuotiaat tutustuivat syksyn merkkeihin kirjan kuvien, syksyisten lehtien ja laulujen avulla.

3-5 -vuotiailla oli kielellisissä leikeissä tarkan ohjeen kuuntelua. Neljävuotiaat oli jaettu kahteen ryhmään, toiset toimivat 3-vuotiaiden kanssa näyttäen heille esimerkkiä ja toiset saivat ottaa mallia 5-vuotiailta.

3-4 -vuotiaat laittoivat siiliä ohjeen mukaiseen paikkoihin ja tekivät itse pieniä liikunnallisia liikkeitä ohjeen mukaan. Lisäksi he tanssivat Kapteeni käskee -laulun mukana ja tunnistivat eläimiä eläinarvoituksista.

4-5 -vuotiaat keräsivät ohjeen mukaisen määrän syksyisiä maatilan magneetteja. He saivat joko nimetä löytämänsä magneetit tai kertoa niistä pienen tarinan.

Tiistaina 1-2 -vuotiaat leikkivät käsinukeilla ohjattua mielikuvitusleikkiä. Leikki alkoi metsästä ja siirtyi junaan lasten ideoiden pohjalta.

3-4 -vuotiailla oli laulupiirtämistä. Ensin jokainen sai värittää kumisaappaat, minkä jälkeen he piirsivät sadepisaroita laulun Sadepisaroita mukana.

5-vuotiailla oli vuorovaikutusleikkiä. Vuorovaikutusleikissä he leikkivät solmua sekä etsivät leikkiruokia, mitä oli piilotettu kaverin vaatteisiin.

Keskiviikkona 1-2 -vuotiailla oli kehotunnekasvatuksessa aiheena tunteet. He tutkivat kuvakorteista miltä ilo ja viha näyttävät sekä lauloivat Miltä tuntuu nallesta.

3-5 - vuotiaat askartelivat maalaamalla kivistä ötököitä ja kasviksia.

Torstaina 1-2 -vuotiaat laulupiirsivät matoja yhteiselle paperille. He kuuntelivat samalla laulua Mato. Laulupiirtämisessä on ideana piirtää ilmaan, kaverin selkään tai paperille laulun mukana.

3-4 -vuotiaat ottivat digitaidoissa selfien valitsemansa käsinuken kanssa. Jokainen sai kertoa, minkä käsinuken valitsi ja miksi ja jos halusi, sai kertoa jotain muutakin käsinukestaan.

5 -vuotiailla oli minieskaripäivä. He kuuntelivat sadun Härdelli. Sadun jälkeen he oppivat I-kirjaimen ja tekivät omalla keholla I-kirjaimen. He piirsivät I-alkuisia sanoja miettivät alkaako sana Illä vai Alla. Lisäksi minieskarit pohtivat onko sanan alussa, keskellä vai lopussa I ja mikäli kirjain löytyi oikeasta paikasta, tuli pompata pystyyn.

Perjantaina koko ryhmällä oli musiikkiliikuntaa ulkona. Musiikkiliikunnassa lapset leikkivät patsasleikkiä, missä tuli pysähtyä musiikin pysähdyttyä. Sen lisäksi oli syksyisiä sadelauluja, joiden mukana lapset pääsivät pomppiin. Lapset etsivät narumatoja pihalta ja pomppivat kuin popcornit.


Naavametsän väki toivottaa hyvää viikonloppua kotiväelle.